نقد و بررسی داستان های مندرج درکتاب های درسی دوره ی متوسطه
فرزانه اللهیاری / دبیر منطقه نه تهران
چکیده مقاله :
هیچ کسی نیست که جمله ی معروف « یکی بود ، یکی نبود ، غیر از خدا هیچ کس نبود » را بارها و بارها در کودکی و نوجوانی و بزرگسالی نشنیده باشد. با شنیدن این جمله هر کسی خود را آماده ی شنیدن داستانی می کند که ازعالم خیال سرچشمه گرفته ومدتی مخاطبش راازهمه ی قید و بندها می رهاند و به شنیدن ماجراهایش وا می دارد . هر چند که امروزه اغلب داستان ها ازقالب های قدیمی داستان ، پیروی نمی کنند و با عباراتی چون «یکی بود ، یکی نبود» شروع نمی شوند امّا بعید است که کسی به تعریف همین داستان های امروزی برای بچّه هایش بپردازد و داستانش را با این فراز فراموش نشدنی آغاز نکند . زبان غیرمستقیمی که قالب داستان برای انتقال پیام و مفهوم دارد ، تلخی بیان مستقیم را به شیرینی و دلنشینی تبدیل می کند.
نگاهی گذرا به کتاب های جاودان تاریخ تفکر و ادبیات ملل ، نشان می دهد ، که قالب بیانی داستان، نقش عمده ای در جاودانگی و ماندگاری آثار یاد شده داشته است.شاهنامه ی فردوسی ، گلستان و بوستان سعدی، مثنوی مولوی، منطق الطیرعطارنیشابوری، خمسه ی نظامی گنجوی، بهارستان جامی، کلیله و دمنه ، مرزبان نامه ، سیاستنامه و... ازجمله آثارفنا ناپذیری هستند که لباس قصّه به تن دارند و قرنهاست که برفرهنگ و زبان پارسی زبانان جهان حکومت می کنند. مؤثربودن قالب بیانی قصه تنها در آثارکهن و جاودانه بروز خارجی نیافته است جدایی ناپذیری انسان وعلاقه به قصه باعث شده است که اغلب مکاتب فلسفی و فکری امروزه نیز برای انتقال نوع تفکر و مبانی فکری خود ، قصه را برای ارتباط مؤثر با مخاطب هایشان انتخاب کنند .
هدف ازنگارش پژوهش بررسی واهمیت داستان هایی است که به انتخاب مؤلفان محترم درکُتب درسی ادبیات فارسی متوسطه ، در نظر گرفته شده است . نوع و روش پژوهش به سه صورت کتاب خانه ای، مصاحبه و پرسشنامه بوده است که ابتدا کلیه ی مطالب مربوط ، از کُتُب درسی مذکور که در مقطع متوسطه درج شده بود، مورد بررسی قرار داده و آن گاه ازطریق مصاحبه و دادن پرسشنامه به دانش آموزانم ، نقطه نظرات آنان را مورد توجه قرار دادم و آن ها را ثبت نمودم . جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه ی کتاب های زبان و ادبیات فارسی چهار ساله ی دبیرستان و دوره ی پیش دانشگاهی می باشد. ابزارهای جمع آوری اطلاعات،دراین پژوهش به دو صورت بوده یکی اسناد و مدارکی که در کلیه ی کتاب های فوق موجود بوده و نیز مصاحبه که به صورت حضوری با مخاطبین این کتاب ها صورت پذیرفته است .
"اگرمی خواهیم نوجوانان با سرعت بیشتری،خود را برای برخورد با وسعت پیچیده ی دنیا و آخرت آماده کنند ، داستان ، کلاس آموزنده و شیرینی است . "
هدف مقاله :
هدف از این پژوهش مطرح نمودن آثار و یافتن راه حل درست و منطقی و پایدار می باشد تا بتوان به یک هدف کاربردی دست یافت .
سؤالات مقاله :
۱ - منظور از " ادبیّات داستانی " چیست ؟
2 - اهداف و مقاصد " ادبیّات داستانی " چیست ؟
3- " ادبیّات داستانی " در فرایند آموزشی چه اثر سازنده ای به جا می گذارد ؟
4- چند درصد از دانش آموزان به آثار" ادبیّات داستانی " در کتاب های خویش علاقه دارند ؟
5 - دبیران تا چه اندازه برای" ادبیّات داستانی "موجود در کتاب های درسی ارزش قائل هستند؟
6- چرا برخی ازدانش آموزان در پایه ها و رشته های تحصیلی،نسبت به بخش"ادبیّات داستانی"
کتاب خویش ، بی علاقه هستند ؟
روش مقاله :
این پژوهش بر اساس " روش علمی" می باشد که مطالب آن براساس نکاتی است که در کتاب های درسی می باشد و نیزآن چه خود فراگیران ارائه داده اند،مورد بررسی قرارگرفته است .